söndag, maj 27, 2007

Olika skrivregler

Succéförfattarinnan Lisa Jewell (chicklit med värme och humor) har skrivartips på sin sajt.

Om du skriver för den svenska marknaden ska du strunta i hennes råd om hur man kommaterar vid repliker - det är nämligen tvärtom här. Vi har kommatecknet UTANFÖR citatet, såhär:

"Kom in och sätt dig", sa hon.

Undantaget är om repliken innehåller utropstecken eller frågetecken, då ska det stå innanför citattecknen i repliken, såhär:

"Vill du verkligen det?" frågade han.

Nu kommer förstås den uppmärksamme att säga att den första repliken är ju en uppmaning, då borde den ha ett utropstecken. Men det är inte nödvändigt, det kan snarare störa läsningen. Det skulle fakiskt vara helt OK att skippa frågetecknet i ovanstående replik också eftersom ordet frågade används i anföringen - tydligt nog.

Och om det är en replik som inte har anföring efter avslutar man med utropstecken, frågetecken eller punkt inom repliken, såhär:

"Bara om vi kan prata allvar."

4 kommentarer:

Stella Sandberg sa...

Är det här en standard som används konsekvent av svenska förlag och korrläsare, eller var har du fått riktlinjerna ifrån? För mig ser det konstigt och amerikanskt ut att sätta skiljetecken efter citattecken, jag stör mig oerhört på glappet som uppstår mellan sista bokstaven i ordet och skiljetecknet. Nu är ju det här ett specialfall, eftersom kommat till skillnad från utropstecknet och frågetecknet inte hör till själva repliken, så det är kanske korrekt att sätta det utanför, men jag skulle inte göra det av estetiska skäl. Fast jag skulle nog inte avsluta en replik med komma över huvud taget, utom om den fortsatte efter anföringen, jag gillar inte den standarden att konsekvent avsluta repliker med komma. Jag ser repliken som en fullständig mening som avslutas med punkt, utropstecken eller stor bokstav inom citattecknen, utom som sagt om den fortsätter efter anföringen. Fast det betyder inte att jag har stor bokstav på anföringen förstås!

Linda G sa...

Enligt Elmore Leonard ska utropstecken användas med måtta. Högst ett par, tre stycken per hundra ord. Tycker det är en bra regel. Det blir prydligare så ;-)

Ann Ljungberg sa...

Stella, riktlinjerna kommer från Svenska Skrivregler och jag tycker det känns logisk att sätta komma efter citatet eftersom det markerar en ny sats. Men det är festligt att vi har helt tvärtom kommateringsregler.

Att sätta punkt innanför citatet om det följs av en anföring - det har jag inte sett användas någonstans. Däremot, såklart, om det inte följs av anföring, dvs 'sade han' eller dylikt.

Linda, jag håller med Elmore!!! :-) - och att göra som jag gjorde nu, skriva flera utropstecken i taget, funkar skitbra i serietidningar och bloggkommentarer men får mig att se rött i nästan all skönlitteratur. För att inte tala om ?! Eller hur???!!!??? ;-)

Anonym sa...

Hamnade just på din blogg. Ser jättespännande ut. Kan nog ge mig många tips. Välkommen att besöka min blogg. Hälsn.Bibi