Jag fick en fråga under inlägget "Ogräs" som förtjänar ett eget inlägg:
- Och vad anser du om att använda den typen av småord i löpande dialog?
Hemligheten med riktigt bra dialog är att betrakta den som ett eget, nytt språk som du som författare har makten över. Den behöver inte avspegla hur folk pratar i vanliga fall.
Jag vänder på frågan:
- Varför skulle du använda dem annat än för att gestalta en karaktär som uttrycker sig vagt?
2 kommentarer:
Eftersom det var jag som ställde frågan och fick den tillbaka skulle jag svara: eftersom den typen av småord hela tiden förekommer i dagligt tal och då inte bara av personer som är genuint osäkra. Även om dialog absolut inte får vara utformad som vanligt småprat, anser jag att den kan bli mer levande om man stoppar in ett och annat småord. Personligen stryker jag vid genomläsning alltid alla förekomster av "så" som smugit sig in i mina texter, men däremot låter jag det ordet ofta stå kvar i löpande dialog. Kommentarer?
Hej du anonyme!
Jag förstår din synpunkt och har själv tillämpat detta tillvägagångssätt. Men prova - vad händer om du tar bort de vaga småorden från dialogen? Eller byter ut dem mot andra, starkare ord?
De används flitigt i dagligt tal. I dagligt tal har vi också ofullständiga meningar, upprepningar, meningar med massor av informationslösa ord - som skulle bli trista/skrattretande/obegripliga i skrift. Kravet på realism behöver inte överdrivas. Jag tycker det låter som om du vet vad du håller på med och om du tycker att din dialog blir mer levande med enstaka småord så(!) har du säkert rätt - du känner dina karaktärer och vet hur de talar, eller hur?
:-)
Skicka en kommentar